wtorek, 19 listopada 2013

Ciasto jabłkowe na oliwie (bezglutenowe)

Przepyszne ciasto, wilgotne od smażonych na maśle jabłek, pachnące przyprawami. Twórcą przepisu jest Gordon Ramsay, w oryginale autor sugeruje aby na wierzch położyć cienko pokrojone plastry jabłek i posmarować dżemem morelowym. Mi jednak kompletnie to nie wychodzi więc wyrównuję tylko wierzch łyżką i wstawiam do piekarnika. Po upieczeniu przykładam wycięty z kartki szablon i posypuję cukrem pudrem.
Oryginalny przepis jest rewelacyjny, chociaż ja tym razem zmodyfikowałam go pod siebie - mąkę razową zamieniłam na bezglutenową gryczaną, użyłam polskiej odmiany jabłek szara reneta i zmniejszyłam ilość cukru. Jeżeli nie zależy Wam na wypieku bezglutenowym użyjcie mąki razowej, ciasto będzie bardziej wilgotne. Wielbicielom słodkich wypieków pół szklanki ciemnego cukru na pewno nie wystarczy, ilość można spokojnie zwiększyć do pełnej szklanki.



Składniki na formę o średnicy 24 cm

1 kg jabłek
4 łyżki cukru pudru
30 g masła + do natłuszczenia formy
1 i 1/3 szklanki mąki gryczanej lub 225 g mąki razowej
1 i 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 szklanki cukru dark muscovado
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka mielonego imbiru
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
1/2 łyżeczki mielonych goździków
2 jajka
50 ml oliwy


  • Umyte jabłka obierz i wydrąż gniazda nasienne. Pokrój w drobną kostkę i wrzuć na patelnię razem z masłem i cukrem pudrem. Smaż na dużym ogniu przez około 15 minut, do czasu aż jabłka się rozpadną i odparuje z nich woda.
  • Piekarnik nagrzej do temperatury 170°C. Tortownicę wyłóż papierem do pieczenia, a boki nasmaruj masłem.
  • Do dużej miski przesiej mąkę z sodą i proszkiem do pieczenia, dodaj cukier i przyprawy. Jajka roztrzep widelcem w małej miseczce. Do składników sypkich wlej jajka, oliwę i przełóż jabłka. Wymieszaj łyżką do połączenia się składników
  • Piecz około 45 minut; ciasto jest gotowe gdy wykałaczka wbita w jego środek będzie sucha
Uwagi: Zbyt długie pieczenie ciasta sprawi, że będzie przesuszone.

Smacznego!






5 komentarzy :

  1. mmm wygląda booosko <3
    http://lubieessc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasto wygląda po prostu obłędnie :)
    Zapraszam do polubienia mojego facebooka https://www.facebook.com/pysznosci.kociolek

    OdpowiedzUsuń
  3. piękne to serducho Ci wyszło! i w ogóle cały przepis bardzo mi się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam takie pytanie, mam syna na diecie bezglutenowej ale nigdzie nie moge dostac sody bezglutenowej. W kazdym przepisie na ciasto sie ona pojawia a na zwyklej kupionej w sklepie jest dopisek, ze moze zawierac sladowe ilosci glutenu, to juz jak dla mnie eliminuje ten produkt, jakiej uzyc zatem sody aby byla bezpieczna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Soda dr. Oetkera nie zawiera glutenu. Tak twierdzi producent w odpowiedzi na pytanie. Na opakowaniu nie ma informacji o sladowej zawartosci glutenu.

      Usuń