środa, 11 grudnia 2013

Pierniczki

Kto jeszcze nie upiekł świątecznych pierników powinien zrobić to teraz. Polecam przepis samego piernikowego Mistrza -  Pana Marcina Goetza, właściciela Słodkiej Chatki - firmy specjalizującej się w wyrobie pierników. Jedynym minusem tego przepisu jest bardzo trudne zagniatanie ciasta, do którego potrzeba dużo siły (o czym również wspomina autor). Po uformowaniu kuli ciasto wkładamy do lodówki na około tydzień, po tym czasie ponownie zagniatamy :( Ciężką pracę i długi czas oczekiwania wynagradza nam smak pierniczków. Nie są bardzo słodkie (śmiało można je lukrować), wspaniale pachną przyprawami i miodem. Polecam!
Przepis pochodzi z magazynu Kukbuk, nr 6 listopad-grudzień 2013.



Pierniczki:
2 kg mąki
1 kg miodu
2 kostki masła (400g)
300 ml jajek (4 jajka w rozmiarze M)
5 opakowań przyprawy do piernika
40 g sody oczyszczonej
50 ml wódki

Lukier:
1/2 kg cukru pudru
2 białka ze sparzonych jajek (rozmiar M)
sok z 1/2 cytryny

Piekłam z 1/4 porcji, a lukier przygotowałam z 1/2 porcji :)

Wykonanie pierniczków

  • Masło rozpuść w rondelku, a po przestygnięciu dodaj miód i przyprawę piernikową.
  • Na blat lub stolnicę przesiej mąkę z sodą, zrób w środku wgłębienie, do którego wlej jajka i delikatnie wymieszaj.
  • Do mąki z jajkami przelej miód z tłuszczem i przyprawą. Zagnieć w kulę. Włóż do miski, przykryj folią i wstaw do lodówki na co najmniej tydzień. 
  • Po wyjęciu z lodówki zagnieć ponownie ciasto. Aby łatwiej je było wyrabiać dolej odrobinę wódki. Autor przepisu twierdzi, że gotowe ciasto powinno być jedwabiste i aksamitne. I własnie takie rozwałkuj na grubość 5 mm, po czym wycinaj dowolne kształty.
  • Rozgrzej piekarnik do 200°C. Ułóż wycięte kształty na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia (zachowaj 1 cm odstęp). Zmniejsz temperaturę do 180°C i piecz pierniki od 7 do 10 minut ( w zależności od grubości i wielkości).
  • Gotowe pierniczki przechowuj w szczelnie zamkniętym pojemniku z ćwiartką jabłka.

Lukrowanie i ozdabianie

Nie posiadam szczególnych umiejętności manualnych, jednak ozdabianie pierników sprawia mi ogromną radość. Jeżeli chcecie zobaczyć jakich narzędzi użyłam do ozdabiania pierników zapraszam do polubienia mojej strony na facebooku. Umieszczam tam zdjęcia, których nie znajdziecie na blogu.
  • Utrzyj cukier z białkami na gładką masę. Stopniowo dodawaj sok z cytryny - będzie on regulował gęstość lukru. Gotowy lukier powinien gęstym strumieniem ściekać z łyżki zostawiając chwilowy ślad. Możesz zacząć zdobić pierniki.
  • Niezużyty lukier możesz przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniczku. Przed ponownym użyciem dodaj odrobinę wody i dokładnie wymieszaj.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się jak zaczęła się przygoda Pana Marcina Goetza z piernikami odsyłam Was do Kukbuka.
Jeżeli chcecie polubić moją stronę na facebooku zapraszam tutaj, będzie mi bardzo miło :)










3 komentarze :

  1. Pięknie się prezentują Twoje pierniczki i są takie perfekcyjne! Uwielbiam dekorowanie z małym pomocnikiem, ależ mamy zabawę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :* Ja też mam w domu małego pomocnika :)

      Usuń